Köpvillkor
1. BESTÄLLNING OCH LEVERANS
- Kunden skall beställa
Produkterna på det sätt Realtimeshop anvisar.
- Kunden svarar för
fraktkostnaden från Realtimeshop till Kunden; vid leverans till annan
destination eller på annat sätt än vad som nu angivits svarar Kunden för
fraktkostnaden.
- Realtimeshop har rätt
att dela upp leverans av en beställning. Om Realtimeshop inte har viss
Produkt i lager förbehåller sig Realtimeshop rätten att meddela Kunden att
en viss beställning inte kan levereras inom sedvanlig leveranstid.
- Risken för Produkterna
övergår från Realtimeshop till Kunden vid den tidpunkt när Produkterna
avlämnats från Realtimeshop till transportören.
2. PRIS OCH BETALNINGSVILLKOR
- All försäljning av
Produkterna från Realtimeshop till kunden skall ske till de priser som
fastställs av Realtimeshop. Mervärdesskatt tillkommer till angivna priser.
- Realtimeshop har rätt
att när som helst ändra priserna på Produkterna.
- Faktura efter godkänd kreditbedömning. Betalning skall ske
inom trettio (30) dagar från fakturadatum.
3. GARANTI
- Olika garantier gäller
för olika produkter och tillverkare, garantitiden är oftast 12 alternativt
24 mån. För mer information kring respektive tillverkares garantier –
kontakta oss.
4. FEL
- Utöver vad som anges i
punkt 6 ansvarar Realtimeshop enbart för sådana fel, som Produkterna är
behäftade med vid leverans till Kunden.
5. BEGRÄNSNING I GARANTI- OCH FELANSVAR
- Oavsett vad som följer
av punkterna 6 och 7.1 omfattar Realtimeshops ansvar för Produkterna inte
fel som uppstått på grund av att Produkterna inte använts eller hanterats
i enlighet med Realtimeshops anvisningar; som orsakats av modifieringar,
service eller reparationer som har utförts i Produkterna utan Realtimeshops
skriftliga medgivande eller som inte har utförts i enlighet med Realtimeshops
anvisningar; som beror på slitage hänförligt till normal användning av
Produkterna.
6. REKLAMATIONER OCH RETUR
- Kunden skall skyndsamt
och effektivt till Realtimeshop reklamera eventuella fel i Produkterna.
- Kunden skall senast
inom tre (3) arbetsdagar till Realtimeshop reklamera eventuella
avvikelser, såsom antal Produkter m.m, mellan den faktiska leveransen och
vad som anges i fraktsedel som bifogas leveransen. Har reklamation inte
gjorts i enlighet med vad som nu sagts förfaller Kundens rätt att
framställa sådana anspråk som avses i denna punkt.
- Om emballage på viss
försändelse har synliga skador, skall Produkterna omgående testas samt
eventuella fel reklameras, dock senast inom fem (5) dagar från
mottagandet. Skadat emballage skall vid begäran uppvisas för Realtimeshop.
Har reklamation inte gjorts i enlighet med vad som nu sagts förfaller Kundens
rätt att framställa sådana anspråk som avses i denna punkt.
- Kunden står för
eventuella kostnader för emballage, frakt m.m. för retur av Produkterna.
Produkter som sänds i retur skall sändas till den adress som anges av Realtimeshop.
Reklamerade Produkter får returneras endast efter träffad överenskommelse
därom med Realtimeshop. Vid retur skall det returnummer som tilldelats av Realtimeshop
tydligt anges på följesedel samt fraktetikett. Har sådant returnummer inte
angivits återsänds på Kunden bekostnad den returnerade försändelsen
oöppnad till avsändaren.
- Retur som beror på
annat än att Produkterna har reklamerats, eller felleverans från Realtimeshop
krediteras endast med sjuttio (70) % av det fakturerade beloppet exklusive
moms.
7. TVIST
- Tvister med anledning
av dessa villkor ska avgöras i Svensk domstol.